Kyrkslätts gymnasium muuttaa uusiin väliaikaisiin paviljonkitiloihin heti pääsiäisen jälkeen tiistaina 19. huhtikuuta.

Paviljonki on lähes vieri vieressä Porkkalan lukion kanssa, ja Kyrkslätts gymnasium toimii näissä tiloissa, kunnes yhteiskampus keskustassa valmistuu. Kirjastotalo Fyyrin viereen rakennettava yhteiskampus on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuonna 2026.

Rehtori Mikael Eriksson kertoo, että viimeiset jäähyväiset vanhalle rakennukselle jätetään Gesterbyn ruotsinkielisessä koulukeskuksessa 29. huhtikuuta pidettävien vanhojen tanssien yhteydessä.

– Sekä opiskelijat että henkilökunta odottavat jo muuttoa, jatkaa Eriksson. Yhteistyön rakentaminen Porkkalan lukion ja kansalaisopiston kanssa ja uusien yhteistyömuotojen löytäminen jo ennen yhteiskampuksen käyttöönottoa tulee myös olemaan mielenkiintoista.

Avarat ja valoisat tilat

Keskustassa odottavat uudet suuret, avarat ja valoisat tilat noin 120:tä opiskelijaa. Syyslukukauden alkaessa elokuussa opiskelijoita on noin 200.

Myös opiskelijakunnan hallitus on tutustunut uusiin tiloihin ja kertonut muille lukiolaisille ensivaikutelmansa uudesta paviljongista.

Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja Rinja Palm sanoo, että tuntuu kivalta muuttaa uusiin ja raikkaisiin tiloihin. Jännittävää ja uutta on myös keskustassa opiskelu.

– Jotkin käytännön asiat tulevat tietenkin olemaan toisin kuin aiemmin, ja kaikkeen uuteen tottuminen kestää varmasti hetken, miettii Palm.

Yksi suurempi käytännön muutos on se, että rakennuksen ovet ovat suurimman osan päivästä lukittuina. Tunneille pitää siis saapua ajoissa, muistuttavat sekä opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja että rehtori.