Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Varhaiskasvatus ja esiopetus / Kotona hoitaminen ja tuet / Kotihoidon tuki

Kotihoidon tuki

Kotihoidon tukeen on oikeus, jos alle 3-vuotiasta lasta hoidetaan kotona. Tuki voidaan myöntää heti vanhempainrahakauden päätyttyä. Alle 3-vuotiaan kotona hoidettavan lapsen muista alle kouluikäisistä sisaruksista voidaan myös maksaa kotihoidon tukea. Kotihoidon tukea maksetaan siihen saakka, kun perheen nuorin lapsi täyttää 3 vuotta. Kotihoidon tukea ei voi saada lapsesta, joka on kunnallisessa tai palvelusetelillä tuotetussa varhaiskasvatuksessa.

Kotihoidon tuki ei lakkaa lapsen osallistuessa avoimen varhaiskasvatuksen toimintaan tai tilapäiseen hoitoon.

Lapsen siirtyessä varhaiskasvatukseen, vanhemmat ovat velvollisia ilmoittamaan Kelaan kotihoidon tuen päättymisestä.

Adoptiovanhemmilla on oikeus hakea lasten kotihoidon tukea siihen saakka, kun vanhempainrahakauden alkamisesta on kulunut kaksi vuotta tai lapsi siirtyy kunnalliseen, yksityiseen tai palvelusetelillä tuotettuun varhaiskasvatukseen. Oikeus hoitorahaan päättyy viimeistään, kun lapsi aloittaa perusopetuksen.

Kotihoidon tukea haetaan Kelalta, ja tukea hakee lapsen huoltaja.

Lisätietoja:

Asiakaspalvelusihteeri
Tiina Vehmanen

Varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija
Vesa Joronen
p.  040 581 2958

Sähköposti:
etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kotihoidon tuen hakeminen (KELA)
Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta