Huoltovarmuuskeskus on sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta hankkinut koronan kotitestejä jaettavaksi koululaisille ja opiskelijoille. Nyt nämä kotitestit ovat saapuneet Kirkkonummelle ja niiden jakelu kouluille käynnistyy kuluvan viikon aikana. Testien avulla halutaan tukea koululaisten ja opiskelijoiden terveyttä ja mahdollistaa heille turvallinen koulutyö.

Kirkkonummen tartuntatautilääkärin ohjeistuksen mukaan:

• Kotitestien jakelussa pakkauskoko on alkuun viisi testiä per oppilas tai henkilökunnan jäsen.
  • Oppilas, opiskelija tai koulun henkilökuntaan kuuluva tekee testin, jos hänellä on koronavirusinfektioon sopivia oireita.
  • Testi tehdään kotona itsenäisesti tai vanhemman valvonnassa testipakkauksen ohjeiden mukaisesti. Koulu tai oppilaitos ei opasta testin suorittamisessa eikä kerää tietoja testivastauksista.
  • Jos testitulos on negatiivinen, mutta oireet jatkuvat, testi tulisi toistaa 1–2 kertaa noin 2 vuorokauden välein. Oireisena tulisi välttää kodin ulkopuolisia kontakteja vähintään viiden vuorokauden ajan oireiden alusta laskien, vaikka testi olisi toistetustikin negatiivinen.
  • Oppilailla, vanhemmilla, opiskelijoilla tai koulun henkilökunnalla ei ole velvollisuutta kertoa testin tuloksesta, eikä koululla ole oikeutta tätä kysyä.
  • Ensisijaisesti suosittelemme testaamaan vain oireisia.
  • Jos testauskapasiteettia on paljon, niin suosittelemme testaamaan perheessä tai samassa taloudessa koronavirukselle altistuneita opiskelijoita, oppilaita tai henkilökunnan jäseniä, joille testit ovat jaettu. Tällöin testi suositellaan tekemään vähintään kahdesti kolmen päivän välein. Näissä tapauksissa testaus voitaisiin siis laajentaa oireettomiin.

Asiasta tiedotetaan myös Wilman kautta. Kiitämme kouluja ja oppilaiden perheitä yhteistyöstä!