Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Opetus ja koulutus / Perusopetus / Opetuksen kehittäminen / Kohti hiilineutraalia koulua!

Kohti hiilineutraalia koulua!

Opetushallitus myönsi syksyllä 2022 yhteensä 4,2 miljoonaa euroa eri toimijoille tukemaan ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen tuomista osaksi opetusta ja kasvatusta. Myönnetty raha on osa Opetushallituksen laajempaa kestävyyskasvatuksen kehittämishanketta. Kestävyyskasvatuksen edistäminen kuuluu Oikeus oppia -hankekokonaisuuteen.

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa painotetaan ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen tärkeyttä. Koulun yksi tehtävä on kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Perusopetuksen arvoperusta pohjautuu kestävän elämäntavan välttämättömyyteen ja opetuksen tehtävänä onkin edistää tällaista elämäntapaa. Opetussuunnitelmassa kestävän kehityksen edistäminen nähdään osaksi sivistystä. Kestävän elämäntavan edellyttämän osaamisen lisääminen katsotaan perustavanlaatuiseksi asiaksi opetussuunnitelmassa ja sitä tavoitellaan kaikkien opetussuunnitelman laaja-alaisten tavoitteiden avulla.

Keväällä 2023 Kirkkonummella aloitettiin Kohti hiilineutraalia koulua -hanke, jolla pyritään edistämään peruskoulujen ilmasto- ja kestävyyskasvatusta. Hankkeen rahoituksella on tarkoitus muun muassa luoda kouluille hiilijalanjälkilaskuria sekä tehdä laitehankintoja, joilla havainnollistetaan kulutusta ja tuodaan sitä lapsille ja nuorille konkreettisemmaksi. Yhtenä tavoitteena on helpottaa opettajia tarttumaan kestävyysaiheisiin opetuksessa tuomalla erilaisia materiaaleja saavutettavammiksi. Lisäksi hankkeen rahoituksen avulla koulutetaan opettajia ympäristökasvattajiksi yhteistyössä Omnian ja Suomen ympäristöopisto SYKLI:n kanssa.

Lisätietoja opetuksen ilmasto- ja kestävyyskasvatuksesta antaa:

Lotta Yli-Kuivila

etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi