Valtakunnallista Unelmien liikuntapäivää vietetään vuosittain 10.5. Unelmien liikuntapäivän tarkoitus on ideoida, kokeilla ja toteuttaa erilaista liikkumista pop up -tyyppisesti. Kirkkonummen varhaiskasvatus toteuttaa joka kevät ja syksy alueellisia liikuntatapahtumia Liikuntavastaavien johdolla. Tänä vuonna kevään alueellista liikuntatapahtumaa vietetään Unelmien liikuntapäivän yhteydessä.

­– Jokainen toimipaikka on saanut itse päättää, millaisen tapahtuman he järjestävät. Mukana ovat niin kunnalliset kuin yksityisetkin toimipaikat. Tapahtumien ideat on koottu Liikuntavastaavien Teams-ryhmään kaikkien liikuntavastaavien nähtäväksi. Näin saamme upeaa osaamista näkyväksi ja samalla hyvät ideat jakoon, kertoo varhaiskasvatuksen liikuntakoordinaattori Essi Kaipainen.

Tapahtuman valmistelussa on hyödynnetty monenlaisia näkökulmia. Osa toimipaikoista on antanut lasten päättää ja suunnitella toimipisteitä, kun osassa taas tapahtuma toimii liikunnan ammattitutkintoa suorittavan työntekijän näyttötehtävänä. Pääsääntöisesti kaikki toiminta on suunniteltu ulos ja toiminnoissa näkyy ja kuuluu ”kevätkarnevaalit”. Luvassa on muun muassa olympialaisia, SM-kisoja, seikkailuratoja, toimintapisteitä sekä perinneleikkejä.

Esimerkiksi Sjökullan päiväkodissa ollaan ulkona koko aamupäivä. Ohjelmassa on erilaisia pisteitä, kuten valokuvabingo liikuntakorteilla ja pyöräilyrata kentällä. Lopuksi myös lounas syödään ulkona.

Touhula Laajakallio puolestaan järjestää koko perheelle suunnatun liikuntatapahtuman päiväkodin pihalla ja Kantvikissa pyöritetään onnenpyörää ja toteutetaan liikunnallisia tehtäviä.

Unelmien liikuntapäivä Kirkkonummella tarjoaa liikkumisen iloa ja riemua. Koko varhaiskasvatus on sitoutunut liikunnallisen toimintakulttuurin edistämiseen ja liikkumista edistetään yhdessä pienin askelin.

Haluamme haastaa kaikki lukijat liikkumaan Unelmien liikuntapäivänä itselle mielekkäällä tavalla!