Kirkkonummen kunta järjestää valmiusharjoituksen lauantaina 3.9. osana MPK:n Kotiseutuharjoitus Turvallinen Uusimaa 2022 -harjoitusta. Tulevassa kunnan valmiusharjoituksessa harjoitellaan monen toimijan yhteistyötä häiriötilanteessa.

Harjoitus on muutoin yleisöltä suljettu, mutta siihen kaivataan kuntalaisia mukaan vapaaehtoisina olemaan evakuoitavina kuntalaisina. Aikuisille on tarjolla monenlaista näkemystä ja kokemusta erilaisesta toiminnasta häiriötilanteessa. Voit tulla mukaan joko olemaan toiminnan kohteena tai tulemaan mukaan toimimaan keskustan väestönsuojan edustalle (Kirkkotallintie 6) lauantaina klo 08 lähtien oman aikataulun ja jaksamisen mukaan. Harjoituksen niin sanotun maaliosaston eli evakuoitavien kuntalaisten tulisi olla paikalla klo 10–14.30. Harjoitukseen osallistuville kuntalaisille tarjotaan paikan päällä lounas.

Lapsille on suunnattu oma turvallinen lapsiystävällinen tila, jonka järjestää Pelastakaa Lapset ry. Lapsiystävällinen tila on lasten psykososiaalisen tuen kansainvälinen toimintamalli kriisi- ja häiriötilanteisiin. Ota 2-17-vuotias lapsesi mukaan harjoitukseen leikkimään, pelaamaan ja askartelemaan 3.9. klo 10. Paikalla on koulutettuja Pelastakaa Lasten työntekijöitä ja vapaaehtoisia, jotka ohjaavat ikätasoista leikkiä ja toimintaa lapsille. Lapsi voi jäädä tilaan ilman huoltajaa. Tila on turvallinen ja esteetön.

Haemme myös vapaaehtoisia toimimaan kunnan AVAK-toimintaan. AVAK toiminta käynnistyy kunnassa kunnanjohtajan antamalla käynnistyskäskyllä, kun vastaan tulee arjen häiriötilanteita. Näitä voi tulla esimerkiksi silloin kun vettä, sähköä tai lämpöä ei ole saatavilla.

Ilmoittautumiset harjoitukseen ja lisätietoja valmiusharjoituksesta sekä AVAK-toiminnasta antaa Kirkkonummen kunnasta projektityöntekijä Juha-Matti Koskinen:

Sähköposti juha-matti.koskinen@kirkkonummi.fi

Puhelin: 040-574 4897