Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Kulttuuri / Kirkkonummen Kulttuurikompassi

Kirkkonummen Kulttuurikompassi

Kulttuurikompassi on Kirkkonummen yhteinen kulttuurikasvatussuunnitelma varhaiskasvatukselle ja opetukselle. Tavoitteena on tarjota yhdenvertaista kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta osana päiväkotien ja koulujen opetusta. Kulttuurikompassi tekee kulttuurikasvatuksesta suunnitelmallista, tasa- arvoista ja tavoitteellista. Kulttuurikasvatusohjelma tukee opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttamista ja se perustuu Kirkkonummen omaan kulttuuritarjontaan ja kulttuuriperintöön.

Kulttuurikompassi mahdollistaa jokaisen
lapsen oikeuden taiteeseen ja kulttuuriin

Kirkkonummen Kulttuurikompassi on jaettu neljään teemaan: ”lapsen ja nuoren omat mahdollisuudet luovaan toimintaan ja kulttuurin tekemiseen”, ”taide- ja kulttuurielämykset osana opetusta”, ”monimuotoinen Kirkkonummi kautta aikojen” sekä ”kulttuurin muut ulottuvuudet”. Teemat muodostavat raamit kulttuurikasvatussuunnitelman sisällölle. Kulttuurikasvatussuunnitelman sisältö on suunniteltu ikätason mukaisesti ja sisällöt ovat kouluille maksuttomia. Kulttuurikompassin sisältöä kehitetään jatkuvasti yhdessä kulttuuri- ja taidekasvatuksen sekä opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisten kanssa. Tarkempi Kulttuurikompassi-ohjelma vahvistetaan vuosittain.

Otetaan hyvät käytännöt ja kokemukset kiertoon ja sovellettaviksi!

Kysy kompassista:

Elsi Haaparinne, kulttuurituottaja