Sosiaalipalvelujen ja terveydenhuollon perus- ja erityistasoiset palvelut löytyvät saman katon alta. Kirkkonummen uuden hyvinvointikeskuksen virallisia avajaisia vietettiin tiistaina 13.12.

Vs. Perusturvajohtaja Sirkku Pekkarinen-Kedon (uutiskuvassa edessä oikealla) mukaan hyvinvointikeskuksen suunnittelutyö alkoi perusturvan työntekijöiden kesken tiiviisti jo vuonna 2014.

– Vuosien työ on valmis, unelma uudesta hyvinvointikeskuksesta on toteutunut ja voimme tuntea iloa, helpotusta ja onnea tästä kaikesta ympärillämme olevasta. Tämä hyvinvointikeskus toimikoon tulevaisuudessa turvallisena hyvien toimintojen talona, iloitsee Pekkarinen-Keto avajaispuheessaan.

Kuntalaiset saavat palvelua vauvasta vaariin. Rakennus pitää sisällään ison kokonaisuuden sekä terveyden- että sosiaalihuollon palveluita. Kuntalaisilla ja kunnan järjestöillä on myös mahdollisuus kokoontumisiin ja verkostoitumiseen näissä tiloissa.

Päivään mahtuu noin tuhannen kuntalaisen käynnit

-On sykähdyttävää huomata, miten aamuvarhaisella hiljainen talo kuin taikaiskusta herää täyteen eloonsa kaikkien työntekijöiden aloitellessa työtehtäviään. Iltahämärässä viimeinen akuuttivastaanoton työntekijä sulkee ulko-oven kello 20:n jälkeen ja lähtee tyytyväisenä töistä kotiin. Näiden hetkien väliin mahtuu päivän aikana noin tuhannen kuntalaisen käynnit eri kerroksissa, joissa toivon mukaan jokainen heistä saa oikea-aikaisen ja ystävällisen avun tilanteeseensa.

Kirkkonummelle on valmistunut Länsi-Uudenmaan ensimmäinen tulevaisuuden sote-keskus. Nyt on sydämellisten kiitosten aika, sanoo Pekkarinen-Keto.

Kansanedustaja Aki Linden kertoi juhlapuheessaan asioista, jotka johtivat hyvinvointialueiden syntyyn.