Kasvomaskien yleisestä käyttösuosituksesta luovutaan Kirkkonummella THL:n antamien ohjeiden mukaisesti. Jokainen voi oman harkintansa mukaan edelleen käyttää maskia esimerkiksi sellaisissa sisätiloissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi joukkoliikennevälineessä ruuhka-aikaan. Kasvomaski estää pisaroiden leviämistä ympäristöön. Kun käytät kasvomaskia, suojaat muita tartunnalta.

Maskia suositellaan jatkossa (12-vuotiaat ja sitä vanhemmat) erityisesti:

• niille, jotka hakeutuvat koronaepäilyn vuoksi hoitoon tai testiin
  • niille, joilla on hengitystieinfektion oireita, mutta kodin ulkopuolella liikkuminen on välttämätöntä
  • niille, jotka tietävät altistuneensa koronavirukselle (esim. perheessä on todettu tartuntoja) ja kodin ulkopuoliset lähikontaktit eivät ole vältettävissä
  • niille, jotka vierailevat tai asioivat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa

Oireisille suositellaan aina ensisijaisesti pysymistä kotona oireiden väistymiseen saakka.

Kasvomaski suojaa myös kantajaansa maskityypistä riippuen. Riskiryhmään kuuluvan kannattaa harkita laadukkaan maskin (FFP2- tai FFP3-tason hengityksensuojain) käyttöä, vaikka hän olisi täysin rokotettu.

Koulut ja oppilaitokset

Koulujen ja toisen asteen oppilaitosten laajasta maskisuosituksesta luovutaan. Jokainen voi oman harkintansa mukaan edelleen käyttää maskia. Kirkkonummi suosittelee, että kouluissa ja oppilaitoksissa on laadukkaita maskeja tarjolla niille oppilaille, jotka haluavat maskia käyttää.

Työpaikat

Kirkkonummen kunta luopuu maskien käyttösuosituksesta työpaikoilla. Mikäli vaarojen ja riskien arvioinnin perusteella todetaan maskien käytön olevan perusteltua työ- ja/tai asiakasturvallisuuden takaamiseksi antaa työyksikkö henkilöstölleen ohjeistuksen maskien käytöstä. Esimerkiksi palveluissa, joiden asiakaskunta on pääsääntöisesti iäkästä, tuo työntekijöiden maskinkäyttö lisää asiakasturvallisuutta. Kun koronatartuntoja esiintyy paljon ja työssä on lähikontakteja, parantaa maskien ja hengityssuojainten tarjoaminen henkilökunnalle (etenkin riskiryhmät ja rokottamattomat) työturvallisuutta.

Sosiaali- ja terveydenhuolto

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö jatkaa maskin käyttöä.

Lue tarkemmin THL:n tiedotteesta