Kansalaisopiston liikunnan kevätlukukauden kursseille ilmoittautuminen alkaa keskiviikkona 30.11. Klo 11 – myös muissa aineissa uusia alkavia kursseja

Kannattaa ilmoittautua liikunnan kevätkaudelle vaikka heti 30.11. klo 11, kun kurssi-ilmoittautuminen aukeaa, sillä suosituimmat kurssit täyttyvät nopeasti. Ilmoittaudut mukavimmin verkko-osoitteessa opistopalvelut.fi/kirkkonummi. Lisää tietoa ilmoittautumisesta löydät Kansalaisopiston verkkosivulta kirkkonummi.fi/kansalaisopisto.

Liikunnan ja tanssin kevät

Joko olet kuullut barresta? Tehokkailla uutuus etäkursseilla treenataan eleganttia, balettivaikutteista lihaskuntotreeniä tavalliselle kuntoilijalle muokattuna. Tunnit tuntuvat varmasti pakaroissa, reisissä ja ylävartalossa, antaen samalla ihanan ryhdikkään olon! Barren harjoittelu tehdään pääosin seisten, joten etätuntia on helppoa seurata.

Helmikuussa lihaksia ja mieltä voi tulla pehmentämään syvärentouttavalle Thai-hieronta oman parin kanssa – lyhytkurssille, mikä sopii myös esimerkiksi laatuajan joululahjaksi läheiselle. Huhtikuussa on tarjolla jo hyvän suosion saavuttanut Argentiinalainen tango – lyhytkurssi, jossa argentiinalainen opettaja johdattelee tämän hienon tanssilajin saloihin – ennakkotaitoja ei tarvita ja saapua voit niin itsenäisesti kuin tanssia ainoastaan oman parin kanssa.

Läpi kauden tarjoamme pitkiä kurssit aamujoogasta zumbaan, perhesirkukseen kahvakuulaan ja flamencosta vesiliikuntaan! Tule liikkumaan itsellesi sopivalla tavalla yhdessä paikan päälle tai etänä! Ja muista jättää ensi lukuvuoden toivekurssisi tiedoksi opiston sivujen kautta: https://www.kirkkonummi.fi/kansalaisopisto-1

Kädentaidoissa uutuuskursseja

Savi on monipuolinen materiaali ja nyt uutuuskurssilla voit opetella työstämään savea uudella tapaa. Kuvia ja pintoja savilaasteilla ja -maaleilla -kurssilla opit käyttämään ekologisia luonnonmateriaaleja ja luomaan niillä rouheita graafisia pintoja ja kuvioita. Savilaastien sekoittaminen porukalla on hauskaa puuhaa ja niiden helppokäyttöisyys inspiroivaa! Kurssi tarjoaa perustiedot tai -taidot, joilla voit jatkaa harrastusta, vaikka kotioloissakin, sillä näitä savitöitä ei polteta.

Luonnonmateriaaleja käytetään myös ihonhoitotuotteita luonnon raaka-aineista kurssilla, jossa opit valmistamaan itsellesi voiteita, naamioita ja öljyjä. Tai ehkä haluatkin kierrättää vanhan nahkatakin koruiksi ja pussukoiksi viikonloppukurssilla.

Käsillä tekeminen on rentouttavaa ja jopa usein meditatiivista puuhaa ja niiden tekeminen antaa mielelle hyvänolon tunteita samalla, kun syntyy jotain uutta, ehkä kierrätetyistä materiaaleista. Se on myös hyödyllistä, kuten polkupyörän keväthuoltokurssilla, jossa opit itse hoitamaan tarvittavat huoltotyöt ja laittamaan vaikka koko perheen ja naapurienkin pyörät kuntoon. Monipuolisesta ohjelmasta löytyy varmasti jokaiselle sopiva kurssi. Osa kursseista on yhden illan pituisia, toiset saattavat innostaa mukaan vuosikymmeniksi asti!

Kevään kielten kurssit

Kansalaisopistossa alkaa keväällä kolme uutta kielten kurssia: Suomen alkeiden jatko 017102 (ma, ke ja pe päivisin), Espanjan alkeiskurssi 017431 (maanantaisin klo 18.25) sekä Englantia abeille 017320 (lyhytkurssi hiihtolomalla). Suomen jatkokurssi sopii parhaiten jo ihan vähän alkeita osaaville opiskelijoille, jotka haluavat jatkaa suomen opintoja rauhalliseen tahtiin mukavassa ryhmässä. Espanjan kurssi alkaa aivan alkeista ja onkin hyvää treenausta mahdollisia tulevia Espanjan matkoja varten. Englannin abikurssi on räätälöity nopeaksi intensiivikertaukseksi erityisesti kevään yo-

kirjoituksiin valmistuville. Opetus on etänä, joten vaikka olisi hiihtoloman reissussa, osallistuminen on silti mahdollista. Englannin abikurssilla hiomme avointen vastauksia ja kirjoitelmia priimakuntoon juuri ennen pääkoitosta.

Ja vaikka suuri osa kielten kursseista on koko vuoden kursseja, uudet opiskelijat ovat lämpimästi tervetulleita pitkin vuotta kaikkiin ryhmiin, joissa vain on tilaa! Jos oma tasosi mietityttää ja et ole varma mikä kielten ryhmä olisi paras, voit kysyä lisätietoja ryhmistä kielten suunnittelijaopettajalta (saara.kallio(at)kirkkonummi.fi).

Poimintoja yhteiskunnallisten aineiden tarjonnasta kevätkaudella

Kansalaisopiston maksuttomassa yleisöluentosarjassa voit tutustua Suomen presidenttien puolisoihin maaliskuussa kirjastotalo Fyyrissä. Ulkoilmassa voi jatkaa metallinetsintää jatkokurssilla, ottaa vastaan kevättä ja muuttolintuja, tutustua Porkkalan reitteihin, Pampskataniin ja Meikon neljän lammen kierrokseen. Enemmän pihallaan viihtyville tarjoamme pihasuunnittelun ja kasviryhmän suunnittelukurssit. Jos vesielementti kiehtoo enemmän, voi opetella veneilijän solmuja ja rihmauksia tai suorittaa rannikkomerenkulun tutkinnon.

Kursseillamme voit suorittaa myös ensiavun peruskurssin EA1 ja hankkia hygieniapassin. Tietotekniikkapuolella voit opetella tekemään verkkosivut WordPressillä, käyttämään Exceliä ja luomaan mallikkaita Powerpoint-esityksiä. Kevään erikoisuutuutena on Hyvä ero -kurssi, joka yhdistää parisuhteen päättymiseen liittyvät käytännön asiat rentoutusharjoituksiin joogan muodossa. Vårens kurser på svenska är Fortsättningskurs i bridge och Öka din livskvalitet! Myös ohjelmoinnin jatkokurssilla lapselle ja aikuiselle opettaja puhuu ruotsia.

Tervetuloa kursseille!