Itsenäisyyspäivän kansalaisjuhla Kirkkonummella 6.12.2022

Kirkkonummella vietetään jälleen itsenäisyyspäivää perinteiseen tapaan tiistaina 6.12.2022. Päivän ohjelma alkaa seppelten laskulla sankarihaudoille klo 11.30 ja juhlajumalanpalveluksella Kirkkonummen kirkossa klo 12. Jumalanpalveluksen toimittavat pastori Johanna Siltala ja seurakuntapastori Mikael Hultén.

Juhlakahvit nautitaan Kirkkonummen kunnantalon ravintola Ervastiinassa klo 13 alkaen ja varsinainen juhlatilaisuus alkaa klo 14 kunnantalon aulaan toteutetussa juhlatilassa.

Auttaminen juhlapuheen teemana

Kunnan tervehdyksen juhlassa lausuu valtuuston puheenjohtaja Anders Adlercreutz ja Rannikkoprikaatin tervehdyksen tuo prikaatin komentaja kommodori Marko Laaksonen.

Itsenäisyyspäivän juhlapuheen pitää näytelmäkäsikirjoittaja Liisa Kosonen. Kirkkonummelainen Liisa Kosonen on tutkinut Kirkkonummen historiaa ja tehnyt useita näytelmäkäsikirjoituksia paikkakunnan vaiheisiin liittyen. Hänen tuorein teoksensa käsittelee Kirkkonummen ensimmäistä diakonissaa Ellen Grahnia, joka asui ja työskenteli Etelä-Kirkkonummella vuodet 1916-1944. Tutkiessaan Ellen Grahnin elämäntyötä Liisa Kosonen perehtyi Kirkkonummen historian käänteisiin, auttajiin ja avun tarvitsijoihin 1900-luvun alusta Porkkalan evakuointiin saakka. Näin kuvasi työtoveriaan sen aikainen kunnanlääkäri Teddy Biaudet: ”Sisar Ellen oli henkilö, jota ei helposti unohda. Hän oli aina valmis unohtamaan itsensä niiden hyväksi, jotka hänen apuaan tarvitsivat. Hänellä oli hyvä sana kaikille, mutta erityisen huolenpitonsa hän omisti elämän varjopuolella oleville, noille pienimmille. Hänellä oli erinomainen ase, sattuva leikkisana, joka kohotti hänet kaiken pikkumaisuuden yläpuolelle ja teki hänelle mahdolliseksi suhtautua sopuisasti ja ymmärryksellä niihinkin, jotka eivät uskoneet niin kuin hän uskoi.” Tämä auttamisen ja huolenpidon teema on aina ajankohtainen.

Nuoret soittajat ja mieskuoro tuovat tunnelma

IItsenäisyyspäivän juhlan musiikkiohjelmaa tarjoavat jälkeen Kirkkonummen musiikkiopiston oppilaat. Juhlan aluksi Amanda Lindqvist esittää pianolla Jean Sibeliuksen sävelmän Aquileja Op. 84 No.4. Sibeliuksen sellomusiikkia saamme kuulla Eetu Pöyhösen esittämänä. Hän soittaa kappaleen Elegie Op. 27 No.1 säestäjänään Johanna Pöyhönen.

Juhlapuheen jälkeen on vuorossa mieskuorolaulua, kun 60-vuotta tänä vuonna täyttävä kuoro Kyrkslätts Manskör tuo musiikkitervehdyksensä juhlaan. Kuoroa johtaa Barbro Smeds.

Tilaisuus päättyy yhteiseen Maamme-lauluun.

Tervetuloa avoimeen juhlaan!

Itsenäisyyspäivän kansalaisjuhla on kaikille avoin tilaisuus eikä ennakkoilmoittautumista tarvita. Juhlan järjestelyistä huolehtii Kirkkonummen kunnan kulttuuritoimi yhteistyössä Kirkkonummen seurakuntien ja Rannikkoprikaatin kanssa. Varusmiehet huolehtivat kunniavartiosta sekä vieraiden avustamisesta juhlassa. Tilauskuljetuksia ei tänä vuonna järjestetä.

Katso juhlan tarkemmat tiedot kunnan tapahtumakalenterista.