Kirkkonummella itsenäisyyspäivää vietetään perinteiseen tapaan keskiviikkona 6.12.2023. Päivä alkaa seppelten laskulla sankarihaudoille klo 11.30 ja jatkuu kaksikielisellä juhlajumalanpalveluksella Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkossa klo 12. Jumalanpalveluksen toimittavat kirkkoherra Fred Wilén ja pastori Johanna Tilus.

Kansalaisjuhla Kirkkonummen kunnantalolla alkaa juhlakahveilla kunnantalon ravintola Ervastiinassa klo 13 ja jatkuu juhlatilaisuudella klo 14 kunnantalon aulaan toteutetussa juhlatilassa.

Muuttuvat ajat juhlapuheen teemana

Kunnan tervehdyksen juhlaan tuo kunnanvaltuuston puheenjohtaja Tony Björk ja Rannikkoprikaatin tervehdyksen esikuntapäällikkö, komentaja Matti Linteri.

Itsenäisyyspäivän juhlapuheen pitää kirjailija ja historioitsija Sigbritt Backman. Hän on kirjoittanut useita teoksia, joissa käsitellään Kirkkonummen kotiseutuhistoriaa.

Nuoret soittajat ja Kirkkonummen kamarikuoro luovat tunnelmaa

Itsenäisyyspäivän kansalaisjuhlan musiikkitarjonnasta vastaavat Kirkkonummen musiikkiopisto ja Kirkkonummen kamarikuoro. Tilaisuuden aluksi esiintyvät Villa Hagan pelimannit johtajanaan Laura Airola ja Victor Beijar esittää pianolla Jean Sibeliuksen teoksen Kuusi..

Juhlapuheen jälkeen on vuorossa 50-vuotistaivaltaan tänä vuonna juhliva Kirkkonummen kamarikuoro. Kuoroa johtaa Jussi Linnanmäki. Tilaisuus päättyy yhteiseen Maamme-lauluun, säestäjänä Mika Lilius.

Tervetuloa avoimeen juhlaan!

Itsenäisyyspäivän kansalaisjuhla on kaikille avoin tilaisuus eikä ennakkoilmoittautumista tarvita. Juhlan järjestelyistä huolehtii Kirkkonummen kunnan kulttuuripalvelut yhteistyössä Kirkkonummen seurakuntien ja Rannikkoprikaatin kanssa. Varusmiehet huolehtivat kunniavartiosta sankarihaudoilla sekä vieraiden avustamisesta kunnantalon juhlassa.