Suomen ensimmäisissä aluevaaleissa valitaan aluevaltuustot uusille 2023 toimintansa aloittaville hyvinvointialueille. Tähän asti kuntien vastuulla on ollut sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoiminnan järjestäminen. Jatkossa niistä vastaavat hyvinvointialueet.

Valtuutetut päättävät arjen lähipalveluista

Hyvinvointialueita on 21. Kirkkonummelaiset voivat äänestää oman vaalipiinsä, Länsi-Uudenmaan, ehdokkaita aluevaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa oman hyvinvointialueen asioissa. Länsi-Uudenmaan aluevaltuustoon valitaan 79 valtuutettua. Toimikausi on 1.3.2022 – 31.5.2025.

Aluevaaleissa on kyse tärkeistä, jokaisen arkea koskevista asioista. Aluevaaleissa valitut valtuutetut päättävät hyvinvointialueiden lähipalveluiden järjestämisestä vuoden 2023 alusta alkaen.

–        Näissä vaaleissa ratkaistaan meidän jokaisen kirkkonummelaisen lähipalvelut eli muun muassa perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito, sosiaalipuolen palvelut ja tärkeänä osana myös pelastuspalvelu. Nämä vaalit koskettavat todellakin aivan meitä kaikkia ja siksikin pidän erityisen tärkeänä, että jokainen käyttää äänioikeuttaan, sanoo keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Päivi Parviainen.

Ennakkoon voi äänestää vielä tiistaina 18.1.

Ennakkoäänestysaikana voit valita äänestyspaikan vapaasti. Kirkkonummella ennakkoon voi äänestää Kirjastotalo Fyyrissä, Masalan kirjastossa, Veikkolan koululla sekä seuraavissa laitoksissa: Lehmuskartano, Palvelutalo, Sepänkoti, Sepänrinne, Valkeala, Valkokulta, Villa Amanda, Villa Kaskimäki ja Villa Sipriina. Ennakkoäänestysaika kotimaassa on 12.-18.1.

Vaalipäivän äänestys omalla äänestysalueella

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 23.1. Äänestys toimitetaan Kirkkonummen kunnan äänestysalueilla klo 9.00-20.00. Äänioikeutetun äänestyspaikka vaalipäivänä ilmenee kotiin saapuneesta ilmoituksesta äänioikeudesta aluevaaleissa 2022. Ota mukaan voimassa oleva kuvallinen henkilöllisyystodistus (poliisin antama henkilökortti, passi, ajokortti, kuvallinen Kela-kortti tai muu kuvallinen ja virallinen henkilöllisyystodistus).

Äänestyspaikoilla suositellaan kasvomaskin käyttöä

Tule äänestämään ainoastaan oireettomana. Karanteeniin tai eristykseen tartuntatautilääkärin päätöksellä määrätyt henkilöt voivat äänestää vain varsinaisena vaalipäivänä sunnuntaina 23.1. omassa äänestyspaikassaan.

Tässä tapauksessa kyseisen henkilön tulee vaalipäivänä ottaa yhteyttä omaan äänestyspaikkaansa sopiakseen tarkasta äänestysajasta. Äänestys tapahtuu äänestyspaikan ulkopuolella. Äänestäjä voi ottaa äänestyspaikalle mukaan oman kynänsä, suositellaan lyijykynän tai kuulakärkikynän käyttämistä. Tussikynää ei saa käyttää.

–      Meillä on loistava porukka vaalilautakunnissa ja vaalitoimikunnassa sekä kunnantalolla huolehtimassa turvallisesta äänestämisestä. Äänestystapahtuma pyritään järjestämään niin koronaturvallisesti kuin mahdollista voimassa olevia ohjeita noudattaen, ja jokainen äänestäjä voi myös omalta osaltaan tehdä parhaansa käyttämällä äänestäessään maskia ja käsidesiä, kertoo Parviainen.

Lisätietoja aluevaaleista Kirkkonummella

Vaalipäivän 23.1.2022 äänestysalueet ja -paikat