Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Kulttuuri / Paikallishistoriaa / Huvilakulttuuri

Huvilakulttuuri

Liikenteen kehitys on vaikuttanut voimakkaasti koko Kirkkonummen kehitykseen 1800-luvun lopulta alkaen. Höyrylaivaliikenne 1800-luvun loppupuolella toi huvila-asutusta etenkin Luomaan, Masalaan ja saaristoon. Vuosisadan vaihteen jugend-huvilat antavat edelleen leimansa Espoonlahden ja Vitträskin väliselle alueelle.

Näistä huviloista tunnetuin, Hvitträsk, on nykyään museona. Majvikin tiloissa toimii hotelli ja Hvittorp on koulutuskeskuksena. Vähemmän tunnettua on, että Robert Kajanus rakennutti upean hirsihuvilan Obbnäsiin. Huvila on tuhoutunut, mutta siihen liittynyt erikoinen, harmaakivestä muurattu pyöreä sauna on vielä jäljellä Upinniemen varuskunnan alueella.

Rautatien rakentaminen Helsingistä Karjaalle ja Turkuun 1900-luvun alussa loi pienet taajamat Masalaan, Luomaan ja Jorvakseen. Niistä voitiin käydä töissä pääkaupunkiseudulla. Radan mukana tuli kivityöntekijöitä ja huvilarakentaminen toi töitä kirvesmiehille. Nopeat kuljetukset laajensivat maataloustuotteiden ja puutarhaviljelytuotteiden markkinointialuetta. Myös pienteollisuus alkoi kehittyä.

Hvitträskin museo henkii romantiikkaa