Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Asuminen ja rakentaminen / Hulevedet

Hulevedet

Hulevesiä ovat rakennetuilta alueilta pois johdettavat sade- ja sulamisvedet. Niiden hallintaan kiinnitetään tulevaisuudessa entistä enemmän huomiota. Taajamissa suuri osa maa-alasta on päällystetty vettä läpäisemättömillä materiaaleilla, kuten asfaltilla ja betonilla, jotka estävät sade- ja sulamisvesien imeytymisen maahan.

Tämän vuoksi asemakaava-alueilla hulevedet viivästetään tai johdetaan hulevesiviemäreihin. Rankkasateet voivat aiheuttaa viemärien tulvimista ja ilmastonmuutoksen myötä ongelman ennustetaan kasvavan.

Tavoitteena on, että hulevesien hallinta otetaan vastedes huomioon kaikessa rakentamisen suunnittelussa, yleiskaavoista rakennuslupiin.

Hulevesijärjestelmän ylläpitoon liittyvissä asioissa ole yhteydessä kunnossapitopalveluihin:
kunnossapito@kirkkonummi.fi

Esim.
– kunnan alueella olevien laskuojien perkaamiset
– tukkeutuneet rummut
– hulevesikaivot