Gustaf Malmström taisteli Sigurdsin kaartissa

Gustaf Malmström (1890-1968) oli Ragvaldsin tilan viimeisen yksityisen omistajan Bertil Malmströmin (1900-1982) vanhempi veli. Gustaf opiskeli lakia. Hän osti tontin Lustbacka vanhemmiltaan 1917 ja muutti asumaan siihen rakennettuun taloon vaimonsa Esterin (o.s. Korkman) kanssa vuonna 1926. Pariskunnalle ei syntynyt lapsia.

Gustaf Malmström taisteli valkoisessa Sigurdsin kaartissa talvella 1918. Kun punaiset vangitsivat kaartilaiset Upinniemessä, Gustaf ja muutama muu pakenivat saaristoon, mutta heidätkin vangittiin myöhemmin ja vietiin myös Helsinkiin Svenska Reallyceum -koulun tilapäiseen vankilaan. Vankeudesta Gustaf kirjoitti kotiin kortteja, joissa hän neuvoi perhettään tilan asioiden hoidossa.

Kirjeenvaihto on tänä kesänä litteroitu eli kirjoitettu sähköiseen tekstimuotoon sekä käännetty suomeksi ja sen sisältö julkaistaan syksyn 1918-aiheisen kiertoajelun (12.10.) yhteydessä. Jo nyt yhden kirjeistä voi lukea Ragvaldsin päärakennuksen Bertilin kamarin pienestä 1918-näyttelystä.

Gustafin ja Bertilin isän Fredrik Wilhelmin kuoltua loppuvuodesta 1918 veljekset hoitivat yhdessä tilaa jakamattomana kuolinpesänä. Porkkalan vuokrakauden (1944-1956) he viettivät evakossa Espoon Järvikylässä.

Avoinna:
Päärakennus ja Porkkalan vuokrakauden näyttely ovat auki kesälauantaisin klo 11 – 15 (ei juhannuksena), muulloin sopimuksen mukaan.

Pääsymaksu:
Ragvaldsin museon pääsymaksu on aikuisilta 2 € ja pääsymaksun hintaan kuuluu näyttelyn opastus.

Yhteystiedot:
Ragvaldsin museo