Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Kulttuuri / Paikallishistoriaa / Esihistoriaa

Esihistoriaa

Kivikausi

Jääkauden jälkeen, n. 9000 vuotta sitten saapuivat ensimmäiset asukkaat tälle alueelle. Rantaviiva oli silloin paljon nykyistä korkeammalla ja merenranta oli Pohjois-Kirkkonummella. Ensimmäiset asukkaat oli kalastajia ja metsästäjiä.

Kirkkonummen luutuura, Kauhalasta löytynyt hirvenluinen työkalu on noin 9000 vuotta vanha ja yksi vanhimmista Suomesta löydetyistä luuesineistä. Kirkkonummen pohjoisosista on todettu kymmenittäin kivikautisia asuinpaikkalöytöjä.

Kalliomaalaukset Hvitträskin ja Juusjärven rantakalliossa ovat Kirkkonummen esihistorian kiinnostavimpia löytöjä. Muistathan kuitenkin, että maalaukset sijaitsevat yksityisalueella, eikä niiden luo voi mennä ilman maanomistajan lupaa.

Kirkkonummen luutuura, kuva Museovirasto

Pronssikausi ja rautakausi

Pronssikauden 1500-500 eKr ja rautakauden 500 eKr-1200 jKr asukkaiden rakentamia hautaröykkiöitä on korkeiden kallioiden päällä etenkin Espoonlahdesta Strömsbyhyn johtaneen muinaisen vesiväylän varrella sekä Porkkalanniemellä. Strömsbyn Kasabergetin laella oleva röykkiö on tutkittu 1800-luvun lopulla ja sieltä on löydetty mm. pronssinen tikari tai miekka. Kasabergetin nimi viittaa siihen, että siellä olisi muinoin poltettu myös vartiotulia.