Eliasvillan sai nimensä Elias-sedän mukaan

Ragvaldsin museon punainen rakennus Eliasvillan on nimetty Elias Malmströmin mukaan. Elias Malmström (1850-1934) oli Ragvaldsin tilan viimeisen yksityisen omistajan Bertil Malmströmin (1900-1982) setä.

Eliaksella ei ollut perhettä. Eliasvillan ja sen ulkorakennus, lato ja riihi rakennettiin hänelle kodiksi 1800-luvun loppupuolella. Latoa ja riihiä ei ole enää jäljellä.

Ragvaldsin arkistosta Eliaksesta löytyy vain yksi valokuva. Siinä iäkäs Elias istuu penkillä tunnistamattoman rakennuksen edessä. Tieto siitä, ketkä ovat asuneet Eliasvillanissa Eliaksen kuoleman (1934) jälkeen ei ole säilynyt.

Porkkalan vuokrakauden (1944-1956) aikana Eliasvillania ilmeisesti käytettiin asuntona. Yläkertaan johtavista portaista oli tehty ovi suoraan ulos, mikä osoittaa, että yläkerrassa oli erillinen asunto. Myös Eliasvillanin ulkorakennus oli muutettu asunnoksi. Hataran hirsirakennuksen seinät oli vuorattu pahvilla, sanomalehdillä ja tapeteilla. Sähköt sinne oli vedetty lähistöllä kasvavien puiden kautta.

Eliasvillanissa on ollut Porkkalan vuokrakauden näyttely 1990-luvulta lähtien. Näyttely koostuu valokuvista, esineistä ja asiakirjoista, pääosin Kirkkonummelta.

Avoinna:
Päärakennus ja Porkkalan vuokrakauden näyttely ovat auki kesälauantaisin klo 11 – 15 (ei juhannuksena), muulloin sopimuksen mukaan.

Pääsymaksu:
Ragvaldsin museon pääsymaksu on aikuisilta 2 € ja pääsymaksun hintaan kuuluu näyttelyn opastus.

Yhteystiedot:
Ragvaldsin museo