Bertil Malmström oli sukunsa viimeinen edustaja

Kun Bertil Malmström kuoli vuonna 1982 ilman perillisiä, Ragvaldsin tila meni valtion omistukseen. Kirkkonummen kunta teki vaihtokauppoja maa-alueista valtion kanssa ja osalle tilan maista rakennettiin asuinalue, Ravals. Tilan rakennuksista ja piha-alueista tehtiin museo, Ragvaldsin museoalue.

Bertil Malmström oli syntynyt vuonna 1900. Hän ei koskaan mennyt naimisiin tai saanut lapsia. Bertil hoiti tilaa yhdessä vanhemman veljensä Gustafin (1890-1968) kanssa. Gustaf asui Lustbackassa vaimonsa Esterin kanssa. Heilläkään ei ollut lapsia ja molemmat kuolivat ennen Bertiliä.

Ragvalds mainitaan ensi kerran kirjallisessa lähteessä Kustaa Vaasan maakirjoissa 1540. Silloin maatilan omisti Jöns Ragvaldsson. Tila on nimetty hänen isänsä, Ragvald-nimisen talonpojan mukaan. Sitten tila säilyi saman suvun omistuksessa läpi vuosisatojen, Bertilin kuolemaan saakka. Talonhaltijaluettelossa esiintyy eri sukunimiä, mutta menneillä vuosisadoilla nimenvaihdot olivat yleisiä ja tila periytyi joskus myös tyttären kautta.

Bertil oli hevosmies, joka ajoi hevosella kirkonkylän kauppoihin vielä Porkkalan vuokrakauden (1944-1956) jälkeen, kun kukaan muu ei enää liikkunut hevoskyydillä. Bertil oli pitkä, harteikas, teräväpiirteinen mies, jolla oli kantava ääni. Näin kertoo Algot Rehn, joka viljeli tilaa Bertilin viimeisinä elinvuosina ja vielä hänen kuolemansa jälkeen.

Avoinna:
Päärakennus ja Porkkalan vuokrakauden näyttely ovat auki kesälauantaisin klo 11 – 15 (ei juhannuksena), muulloin sopimuksen mukaan.

Pääsymaksu:
Ragvaldsin museon pääsymaksu on aikuisilta 2 € ja pääsymaksun hintaan kuuluu näyttelyn opastus.

Yhteystiedot:
Ragvaldsin museo