AVOIMET PUUTARHAT TEEMAPÄIVÄ SUNNUNTAINA 7.8.2022 12–17, TERVETULOA RAGVALDSIN PUUTARHAAN!

Ragvaldsin museoalue on perinnemaisema vanhan Kuninkaantien reitin varrella, vain 1½ kilometrin päässä Kirkkonummen keskustasta.  Museolla on opetuskasvitarha, jossa esitellään vanhoja hyötykasveja. Vanhassa pihapiirissä kasvaa myös alkuperäisiä perennoja ja puita.

Avoimien puutarhojen päivänä Ragvaldsissa on opastettu kasvitarhakierros tasatunnein klo 12–16, opastus on suomeksi. Itsenäisesti voi tutustua luontopolkuun ja perinnemaisemaan.

Tapahtumapäivän teemana ilmastonmuutoksen vaikutus puutarhoihin

Avoimien puutarhojen teemana on tänä vuonna ilmastonmuutoksen vaikutus puutarhoihin. Ragvaldsin kasvitarhassa kasvatetaan perinteisiä hyöty- ja koristekasveja. Geneettisesti monimuotoisista maatiaislajikkeista saattaa löytyä apu ilmastonmuutoksen edetessä ja sään ääri-ilmiöiden lisääntyessä.

Puutarhojen merkitys pölyttäjien ja muiden eliöiden ravinto- ja turvapaikkoina voi myös korostua tulevaisuudessa, kun ympäröivän luonnon monimuotoisuus vähenee. Ragvaldsin lukuisat kukkivat kasvit, niin pientareilla kuin puutarhassakin, auttavat myös muita eliöitä selviytymään.

iNaturalist – neuvontaa Ragvaldsin pihalla klo 12–14

Ragvaldsin alueella on havaittu jo yli 200 eliölajia. Tietoja Ragvaldsin lajistosta kootaan iNaturalist-sovellukseen. Se on luontoharrastajien yhteisöllinen palvelu, jonka avulla voi opetella tunnistamaan ympäristön eliölajeja kirjaamalla ylös luontohavaintoja kuvien, videoiden tai äänien muodossa. iNaturalist on yhteydessä Suomen Lajitietokeskuksen ylläpitämään Laji.fi-palveluun, joten iNaturalistiin kirjatut havainnot voivat auttaa tutkijoita kartoittamaan maamme lajistoa. Sovelluksen käytön neuvonta on suomeksi.

Ragvaldsin osoite on Överbyntie 140, Kirkkonummi. Pysäköintialue on Överbyntien pohjoispuolella, navetan takana. Lähin linja-autopysäkki on nimeltään Ravalsinkuja.

Ottakaa mukaan omat eväät ja huolehtikaa turvaväleistä tässäkin ulkoilmatapahtumassa. Tervetuloa!

Lisätietoja Ragvaldsista: www.kirkkonummi.fi/ragvalds  , www.eMuseo.fi/ragvaldswww.eMuseo.fi/kirkkonummitarinat .

Muut Avoimet puutarhat tapahtumapäivään osallistuvat puutarhat löytyvät sivustolta https://www.avoimetpuutarhat.fi/