Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Ympäristö / Asukkaiden ilmastotietopankki

Asukkaiden ilmastotietopankki

Ilmastotietopankki kuntalaisille

Hiilijalanjälki

• Sitran elämäntapatesti auttaa sinua tunnistamaan, mistä merkittävimmät päästöt arjessasi syntyvät ja miten niitä voisi vähentää.
  • Arjen hiilijalanjäljen laskemiseksi voit hyödyntää myös SYKE:n kehittämää yksityiskohtaisempaa Ilmastodieetti-laskuria.
  • Ruoka-annoksen hiilijalanjälki on helppo selvittää Unileverin CO2-laskurilla.
  • Suhteuta päästöjäsi helposti ymmärrettäviin arkisiin asioihin CO2-muuntimella.

Neuvonta

• Alueelliset energianeuvojat antavat puolueetonta ja maksutonta energianeuvontaa kaikissa arjen energia-asioihin liittyvissä kysymyksissä. Energianeuvontaa koordinoi Motiva ja Uudellamaalla neuvontaa tarjoaa Ramboll. Tavoitat energianeuvojat Facebookissa tai sähköpostitse energianeuvonta@ramboll.fi.
  • Energianeuvonnan puhelinnumero on 044 9016341. Puhelimen päivystysaika on tiistaisin 9-12. Vastaamattomiin puheluihin palaamme mahdollisimman pian.
  • Ilmasto-opas on kattava ja puolueeton tietopaketti ilmastokriisistä ja ilmastotyöstä.

Asuminen ja rakentaminen

• Öljylämmitys on kannattavaa vaihtaa uusiutuvaan energiaan perustuvaan lämmitysjärjestelmään. Vertaile eri lämmitysmuotoja, kokonaiskustannuksia sekä niiden soveltuvuutta Motivan lämmitystapojen vertailulaskurilla
  • Helpoin arjen ilmastoteko on ostaa uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua sähköä. EKOenergia-ympäristömerkistä tunnistat kestävyyskriteerit täyttävät sähköntarjoajat.
  • Ryhdy sähkön pientuottajaksi aurinkopaneelien avulla. Aurinkoenergia on täysin uusiutuva, hajuton, äänetön ja päästötön energiantuotantomuoto eivätkä ne tarvitse juurikaan huoltoa. Lisätietoja Aurinkosähköä kotiin-verkkosivuilla.
  • Asumisen kehittämis- ja rahoituskeskus ARA myöntää energia-avustuksia asuinrakennusten energiatehokkuutta parantaviin korjaushankkeisiin vuosina 2020-2022. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat henkilöt, taloyhtiöt ja ARA-yhteisöt. Avustushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.
  • Ely-keskus myöntää avustusta öljylämmityksestä luopujille. Avustusta voi hakea niin kauan kuin siihen osoitetut määrärahat riittävät.
  • Voit myös hakea kodin energiaremontista kotitalousvähennystä.

Liikkuminen ja matkailu

• Liikennejärjestelmä sähköistyy. Sähköauton elinkaaripäästöt ja –kustannukset ovat polttomoottoriautoa pienemmät. Voit vertailla autojen ilmastopäästöjä ja kustannuksia Suomen ilmastopaneelin laatimalla laskurilla
  • Tutustu latauspisteiden merkintöihin Autoalan tiedotuskeskuksen verkkosivuilla.
  • Asumisen kehittämis- ja rahoituskeskus ARA myöntää avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen.
  • Tarjoaako työnantajasi työsuhdepyöräetua? Lue lisää pyöräliiton sivuilta.
  • Lähimatkailuvinkkejä löytyy Visit Kirkkonummen sivuilta.

Lisätietoa

ilmastotyo@kirkkonummi.fi