Taustatietoa

Kirkkonummen arkkitehtuuripoliittinen ohjelma on jatkumoa valtakunnalliselle ja maakunnalliselle a-polille.

Arkkitehtuuripoliittisia ohjelmia (tai strategioita) on laadittu Euroopassa 1990-luvulta lähtien. Suomen ensimmäinen arkkitehtuuripoliittinen ohjelma hyväksyttiin valtioneuvostossa vuonna 1998. Tällä hetkellä käynnissä on ohjelman päivittäminen.

2000-luvulla useat eri läänit, maakunnat ja kaupungit ryhtyivät laatimaan omia paikallisia arkkitehtuuripoliittisia ohjelmiaan: maakunnista ensimmäisenä Itä-Suomen lääni (2000) sekä kunnista mm. Oulu ja Jyväskylä (2002).

Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan sekä silloisen Uudenmaan ympäristökeskuksen laatima yhteinen arkkitehtuuripoliittinen ohjelma ”Yhteinen metropolimme – Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan arkkitehtuuripoliittiset tavoitteet” valmistui vuonna 2009 ja se päivitettiin vuonna 2014 (Yhteinen metropolimme – Uudenmaan arkkitehtuuripoliittiset tavoitteet 2014-2020). Uudenmaan kunnista on oma arkkitehtuuripoliittinen ohjelma tällä hetkellä vain Helsingillä (valmistunut vuonna 2006, julkaisu 2010), Vantaalla (2006, päivitetty 2015) ja Lohjalla (2009).

Myös rakennusalalle on laadittu yrityskohtaisia ohjelmia.

Lisätietoa

Lisätietoa arkkitehtuuripolitiikasta ja rakennetusta kulttuuriympäristöstä löytyy seuraavista linkeistä:

Arkkitehtuuripolitiikka
Arkkitehtuurin tiedotuskeskus