Etusivu / Kunta / Tietoa Kirkkonummesta / Tietoa kunnasta / Reilun kaupan kunta

Reilun kaupan kunta

Kirkkonummi on Reilun kaupan kunta. Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio allekirjoitti sopimuksen Reilun kaupan yhdistyksen kanssa 16.8.2013 kunnantalolla. Muita allekirjoittajia olivat Reilun kaupan toiminnanjohtaja Janne Sivonen sekä Kirkkonummen Reilun kaupan kannatustyöryhmästä puheenjohtaja Minna Hakapää ja Emmi Wehka-aho. Kirkkonummesta tuli kahdeksas Reilun kaupan kunta Suomessa.

Kirkkonummi otti samalla merkittävän askeleen kohti eettisiä valintoja julkisissa hankinnoissa. Kunta on sitoutunut käyttämään reilusti tuotettua kahvia, teetä ja muita tuotteita tilaisuuksissaan sekä järjestämään kunnassa ohjelmaa Reilun kaupan viikolla. Yhteistyössä ovat edelläkävijöinä Kirkkonummen seurakuntayhtymä sekä kirkkonummelaisia yrittäjiä ja yhdistyksiä.

Kirkkonummi julistautui Reilun kaupan kunnaksi Kirkkonummi-päivillä lauantaina 24.8.2013. Tilaisuudessa jaettiin kunniakirjat hankkeeseen osallistuville yrityksille ja yhteisöille.

Mikä on reilun kaupan kunta?

Reilu kauppa tähtää köyhyyden vähentämiseen kaupan avulla. Reilun kaupan organisaation toiminta on kansainvälisesti laajalti levittäytynyttä; Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa. Reilun kaupan kaupunkeja on maailmalla jo yli 2000.

Toiminnan painopisteitä ovat mm.

• ilmasto- ja ympäristöystävällisten tuotantotapojen edistäminen
  • lapsityövoiman hyväksikäytön estäminen
  • maataloustuottajien toimeentulon vahvistaminen

Reilun kaupan organisaatio kouluttaa viljelijöitä ja työntekijöitä, kasvattaa kuluttajien tietoisuutta vastuullisten valintojen lisäämiseksi, vaikuttaa ns. reilumpien kauppatapojen ja sääntöjen puolesta, sekä ylläpitää tuotantoa ja kaupankäyntiä koskevaa kriteeristöä, jotka edellyttävät kestäviä toimintatapoja Reilussa kaupassa mukana olevilta. Reilun kaupan tuotteet kahvi, tee ja banaanit eivät kasva Suomessa, joten kilpailua kotimaisten tuotteiden kanssa ei ole

Suomessa toiminnassa on mukana 16 kaupunkia tai kuntaa. Yhtenä näistä kunnista Kirkkonummi edistää toiminnallaan paikallisesti eettistä kulutusta, kestävää kehitystä ja oikeudenmukaista kauppaa. Kaupungit ja kunnat voivat liittyä toimintaan ja täyttäessään vaaditut kriteerit, hakea nimikettä aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Kannatustyöryhmä

Toiminnassa mukana olevat kunnat kokoavat kannatustyöryhmän, joka on kaikille asiasta kiinnostuneille avoin ryhmä. Kannatustyöryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa ideoimaan ja suunnittelemaan, miten Reilun kaupan toimintaa sekä toiminnan painopisteitä voidaan tuoda esiin erilaisin viestinnällisin keinoin, sekä tuottamalla aiheeseen sopivia tapahtumia. Kannatustyöryhmässä jäsenet koostuvat viranhaltijoista kunnan eri toimialoilta, luottamushenkilöistä, seurakunnista, yhdistyksistä, yrityksistä sekä oppilaitoksista – kaikki ovat tervetulleita!

Lisätietoa reilu@kirkkonummi.fi

Toiminnassa mukana olevat kirkkonummelaiset toimijat:

Kahvila Messi, Kirkkotori 1, 02400 Kirkkonummi

Food & Co. Ervastiina, Ervastintie 2, 02400 Kirkkonummi