Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Varhaiskasvatus ja esiopetus / Hakeminen, maksut ja irtisanominen / Hakeminen esiopetukseen

Hakeminen esiopetukseen

Esiopetusinfo: Tietoa huoltajille esiopetuksen järjestämisestä (6min 18s)
Esiopetusinfo: Esiopetukseen ilmoittautuminen lukuvuodelle 2024-2025 (6min 33s)

Esiopetukseen ilmoittaudutaan sähköisellä esiopetushakemuksella. Esiopetuspäätökset tehdään hakuajalla tulleille hakemuksille huhtikuun loppuun mennessä. Tieto päätöksestä lähetetään sähköisesti suomi.fi-järjestelmän kautta. Esiopetuksen lukuvuosi alkaa elokuussa. Esiopetusta tarjotaan 4 tuntia päivässä pääsääntöisesti kello 9-13.

Esiopetusta täydentävään varhaiskasvatukseen haetaan samalla lomakkeella. Esiopetuspäiväkodeissa tarjotaan varhaiskasvatusta aamulla ennen esiopetuksen alkua ja iltapäivisin esiopetuksen jälkeen. Varhaiskasvatus on maksullista. Esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta haetaan samalla hakulomakkeella kuin esiopetuspaikkaa. Poikkeuksena ovat yksityiset päiväkodit, jonne tulee hakea varhaiskasvatuspaikkaa suoraan päiväkodista. Esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta voi hakea esiopetuksen hakulomakkeella siten, että se alkaa ennen esiopetuksen alkamista, aikaisintaan 1.8. kuluvaa vuotta.

Jos tarvitsette lapsellenne esiopetuspaikan toimintakauden jo alettua tai hakuajan umpeuduttua, täyttäkää esiopetushakemus oheisesta linkistä.

Esiopetus vuorohoidossa

Esiopetusta annetaan pääsääntöisesti esiopetusaikaan klo 9-13 myös vuorohoidossa oleville lapsille. Mikäli tämä on mahdotonta järjestää ilman, että lapsen päivät pitenevät kohtuuttomasti, esiopetusta järjestetään lapselle osittain myös illalla. Vuorohoitolasten kohdalla kiinnitetään huomiota siihen, että lapsi saa kokemuksia ryhmätoiminnasta ikäistensä kanssa.

Lasten edun näkökulmasta on myös tärkeää, ettei lasten esiopetus- ja varhaiskasvatuspäivästä tule kohtuuttoman pitkää.

Esiopetuspaikat 2023 – 2024

Vuosittain päätettävät esiopetuksen järjestämispaikat vahvistetaan ilmoittautumisajan jälkeen, kun tiedetään alueen esioppilaiden kokonaismäärä seuraavalle lukuvuodelle. Yksityisissä päiväkodeissa esiopetuksen ryhmässä on oltava vähintään 10 lasta suomenkielisissä yksiköissä ja 5 ruotsinkielisissä.

Itäinen alue

Kartanonrannan päiväkoti
Laajakallion päiväkoti
Masalan päiväkoti