Kirkkonummi on aloittanut kolmansien koronarokotusannosten antamisen kaikille yli 18-vuotiaille. Kolmas koronarokoteannos on mahdollista saada, kun toisesta rokoteannoksesta on kulunut 4 kuukautta. 60 vuotta täyttäneet sekä riskiryhmät voivat saada kolmannen rokoteannoksen, kun toisesta rokotuksesta on kulunut 3–4 kuukautta. Vakavasti immuunipuutteisilla henkilöillä annosten välissä pitää olla 2 kuukautta.

Kolmosrokotusten ajanvaraus on tällä hetkellä avoinna kaikille 18 vuotta täyttäneille. Ajan voi varata sähköisessä ajanvarausjärjestelmässä koronarokotusaika.fi

Neljäs koronarokoteannos annetaan niille 12 vuotta täyttäneille, joiden immuunipuolustus on voimakkaasti heikentynyt. Neljännen tehosteannoksen voi antaa, kun kolmannesta annoksesta on kulunut 3–4 kuukautta.

Aikoja koronarokotuksiin on varattavissa Keskustan (Kirkkonummen Ostari), Veikkolan (Veikkolan terveysasema) ja Masalan (Masalan terveysasema) alueella. Aikoja pyritään avaamaan järjestelmään lisää ja ajoissa on paljon liikkuvuutta. Jos siis aikoja ei heti kolmanteen rokotteeseen löydy, kannattaa järjestelmästä käydä katsomassa uudelleen myöhemmin. Kaikki tarjolla olevat rokotusajat löytyvät koronarokotusaika.fi-sivustolta. Mikäli sähköinen ajanvaraus ei ole mahdollista, voi takaisinsoittopyynnön jättää numeroon 09 296 83401 (ma-to 8-15.30 ja pe 8-15), valitse numero 2, koronarokotukset.

Rokottaminen työterveyshuollossa

Koronarokotuksia on mahdollisuus saada myös työterveyshuollon kautta. Koronarokotusten saamista työterveyden kautta voi tiedustella omalta työnantajalta.

Kolmas koronarokote ja sairastettu korona

Suurin osa ihmisistä ei tarvitse suojan kannalta kolmatta annosta, jos he ovat sairastaneet koronataudin ja saaneet kaksi rokoteannosta.

Voimakkaasti immuunipuutteiselle 12 vuotta täyttäneelle suosittelemme kolmatta rokoteannosta, vaikka hän olisi sairastanut koronataudin. Kolmatta annosta suositellaan tälle ryhmälle 3−4 kuukauden kuluttua edellisestä rokoteannoksesta tai sairastetusta taudista sen mukaan, kumpi on ollut viimeisin.

Lasten rokotukset

5-11 vuotiaiden rokotukset ovat lähteneet hyvin käyntiin. Vapaita aikoja löytyy vielä runsaasti.  Veikkolan terveysasemalla järjestetään lauantaina 5.2 lasten rokotuspäivä, ja sinne on aikoja myös vapaana.

Kirkkonummella ei järjestetä kouluterveydenhuollossa tai neuvolassa erillisiä koronarokotusaikoja, vaan rokotukset ovat keskitetty rokotuspisteelle. Huomioithan, että huoltajien suostumus alaikäisen koronarokotukselle tarvitaan rokottamisen yhteydessä. Mikäli lapsi tulee rokotukseen toisen huoltajan kanssa, on toisen huoltajan suostumus oltava kirjallisena mukana. Tässä linkki suostumuslomakkeeseen.

Jos lapsi on sairastanut koronan, hänelle voidaan antaa rokote 4 – 6 kuukautta sairastetun taudin jälkeen.